Kuvituskuva. Lääkäri työssään.

Kliinikosta kehittäjäksi – mistä löytyy motivaatio?

Teksti:
Mirjam Jern-Matintupa
Kuva:
Unsplash kuvapankki

Uusi vuosi on alkanut ja tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia – ehkä myös uutta virtaa tehdä jotain asioita toisin. Esimerkiksi kerryttää askelmittariin yli 10 000 askelta joka päivä…

Joitain vuosia sitten tein työuralleni ison muutoksen, kun siirryin pois kliinisestä työstä voidakseni keskittyä täysin palkein terveydenhuollon kehittämiseen. Eihän kaikkien muutosten toki tarvitse olla näin suuria. Nykyään ja erityisesti Asterin myötä terveydenhuollossa tarjoutuu kiinnostavia kehitystehtäviä, jotka voi yhdistää kliiniseen työskentelyyn.

Mutta, palataan siihen kohta. Mennäkseni pari askelta taaksepäin, ja samalla saadaan niitä askelia sinne askelmittariin, työskentelin yleislääkärinä ja hoidin päivittäin potilaita, joilla oli kaikkea mahdollista flunssaoireista sydäninfarktiin. Työ oli antoisaa ja kiinnostavaa, mutta ärsyynnyin toistuvasti siitä, että asiat olisi voitu tehdä tehokkaammin ja paremmin niin minun kuin potilaankin näkökulmasta. Tietojärjestelmissä asiat olisi voitu tehdä nopeammin. Jouduin etsiä potilaan hoitamiseen tarvitsemaani tietoa monesta eri paikasta. Tiesin, että olisin voinut tehdä monen asian nykyaikaisemmin, mutta minulla ei aina ollut sellaiseen mahdollisuutta.

Lopulta päätin tehdä asialle jotain, kun asiat alkoivat todella ärsyttää ja minulla oli paljon kehitysideoita. Tuumasta toimeen. Viime vuodet olen kohdistanut tarmoni terveydenhuollon kehitystyöhön ja näihin kompastuskiviin, joihin törmäsin lääkärin työssä ja asioihin, joihin kollegat, potilaat ja heidän läheisensä ovat törmänneet sittemmin. Vaikka tehtävät ja työkalut ovat toisenlaiset kuin lääkärin työssä, työpäivät ovat ehdottomasti antoisia ja kiinnostavia ja teen edelleen työtä terveydenhuollon hyväksi.

Mutta totta puhuen, niitä askeleita kertyi kyllä enemmän lääkärin työpäivän kuin muutosjohtajan työpäivän aikana!

Olen silti iloinen, että voin juuri nyt olla sekä luotsaamassa muita, että osallistumassa itse tähän valtavaan mahdollisuuteen kehittää ja parantaa toimintaa. Aster-projektin myötä kaikilla, niin ammattilaisilla kuin asiakkailla ja potilaillakin on mahdollisuus osallistua toiminnan ja järjestelmän kehitystyöhön ja päästä siten kohti sujuvampaa sote-arkea.

Kehotan siksi kaikkia, jotka tunnistavat työssään ärtymyksen hetkiä (hakkaat päätäsi seinään, kun homma ei toimi taaskaan niin kuin sen pitäisi) tai tuntevat iloa loistavasti toimivista asioista, ottamaan muutaman askeleen Asterin suuntaan. Nyt on hyvä aika kokeilla jotain uutta. Asiantuntijana Aster-projektissa pääset kertomaan näkemyksistäsi tai voit kertoa mielipiteesi suoraan oman alueesi projektitoimistolle. Nyt on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten muutaman vuoden päästä tehdään töitä, mutta silti jatkaa omassa tutussa työtehtävässä.

Kehotan ammattilaisia ottamaan myös vastuuta kehitystyöstä. Jotta voimme oikeasti kehittää jotain, mikä palvelee sekä ammattilaisia että potilaita ja asiakkaita, tarvitsemme tulevina vuosina teidän näkemyksiänne ja kokemuksianne, tietoa niistä ärtymyksen ja ilon hetkistä. Nyt ei kannata jäädä seuraamaan sivusta, vaan tulla mukaan muiden kollegoiden, potilaiden, asiakkaiden ja asiantuntijoiden kanssa luomaan työtapoja ja -välineitä, joita haluamme käyttää.

Yhdessä voimme karsia niitä asioita, joiden takia tekee mieli hakata päätä seinään työpäivän aikana.