kirjekuoret

Skannattu, tulostettu, postitettu – vuonna 2021?

Teksti:
Varpu Saari
Kuva:
Pixabay Kuvapankki

Kevään aikana järjestimme täällä Pohjanmaalla, Aster Bothnian alueella virtuaalisia aamukahvihetkiä. Nämä tilaisuudet oli tarkoitettu kaikille sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, ajatuksena tarjota matalan kynnyksen osallistumista. Siis mahdollisuus tulla kuulolle, kysymään ja keskustelemaan ilman virallisen infotilaisuuden kankeutta.

Kevään viimeisessä kahvihetkessä kurkistimme kristallipalloon eli pohdimme, miltä työmme ja työvälineemme voisivat tulevaisuudessa näyttää. Kysyimme osallistujilta, mistä he olisivat valmiita luopumaan. Muun muassa tällaisia vastauksia saimme: 

paperilähetteet 
ajanvarauksen tekeminen puhelimella jonottamalla 
paperilomakkeiden täyttäminen, pitäisi voida täyttää sähköisesti 
tuplakirjaaminen ja kaikenlainen ”varmistelu” 
Faksi 

Yllättivätkö vastaukset? Eivät oikeastaan.  

Jos haluat luopua jostain, haluat varmasti jotain tilalle. Tätäkin kysyimme. Ja muun muassa näin meille vastattiin: 

Tekoälyä ja robotiikkaa suorittamaan toistuvia tehtäviä. 
Kansallinen lääkelista, että näkisi, mitä lääkkeitä potilas käyttää juuri nyt 
Potilaiden mahdollisuus varata itse aikoja 
Potilaalle enemmän vastuuta hoidosta 
Automaattisia muistutuksia suunnitelluista seurantakäynneistä, jotka liittyvät eri ”ongelmiin”. Joskus voisi tarkistaa useamman asian samalla kertaa, eikä tarvita 3-4 käyntiä. 
Sähköinen allekirjoitus mahdollista asiakkaalle, digitaaliset ratkaisut, joiden avulla asiakas voi täyttää tietojaan ennen käyntiä hoitajalla tai lääkärillä, asiakkaan tiedot löytyvät koottuna yhdenmukaisesti, parempaa läpinäkyvyyttä ja helppokäyttöisyyttä 
Enemmän ja helpompaa näkyvyyttä sosiaalihuollon ja terveydenhuollon kirjauksiin puolin ja toisin (lain sallimissa rajoissa) 
Enemmän mobiilisovellusmahdollisuuksia hoitoon 

Jos voisin valita, en valitsisi tulostetta 

En ole sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen, vaan katson vastauksia viestinnän ja myös asiakkaan ja potilaan näkökulmasta. Tekisi mieleni huutaa Kyllä, kyllä ja voi vielä kerran kyllä!  Tismalleen samoja asioita toivoisin asiakkaana ja potilaana. Kerron pari esimerkkiä. 

Koululääkäri teki tyttärelleni lähetteen lastenpoliklinikalle. Jouduimme siirtämään aikaa kaksi kertaa, sillä ensimmäisellä kerralla tytär itse oli kevätflunssassa ja toisella kerralla minä olin korona-altistuksen vuoksi karanteenissa. Saimme postitse kolme kertaa samanlaisen nipun paperia: varsinainen kutsu, jossa oli ajat ja paikat mainittu, kartta sairaala-alueesta, tiedote poikkeusjärjestelyistä sairaala-alueella rakennustöiden vuoksi sekä vielä lomake, jolla tarkistettiin, etten ole altistunut koronalle. 

Kaikki tärkeitä asioita, mutta eikö nämäkin olisi voinut lähettää sähköisessä muodossa, jos näin haluaisin? Ja haluaisinhan minä. 

Toinen esimerkki. Jouduin poikani kanssa korona-altistuksen vuoksi karanteeniin. Viikko karanteenin päättymisen jälkeen posti toi molemmille kirjeen, jossa oli karanteenipäätös sekä valitusohjeet. 

Skannattu tai kopioitu asiakirja oli tulostettu, laitettu kuoreen kera valitusohjeen. Tuota nippua katsellessa tuli vähän epäuskoinen olo, että näinkö on asiat vuonna 2021? 

Tähänkin toimintatapaan on varmasti syynsä ja lait taustalla, enkä kerro tätä moittiakseni oman terveysasemani tai keskussairaalan toimintaa. Tiedän, että siellä tehdään töitä jäätävässä aikapaineessa ja lomakaudella pienellä porukalla. Mutta olen varma, että tämä terveydenhuollon ammattilainen, joka näitä papereita on pyöritellyt matkaan, on miettinyt ihan samaa, että eikö tämänkin asian voisi tehdä helpommin ja tehokkaammin!?  

Ammattilaisen, asiakkaan ja potilaan toiveet, ainakin joissain asioissa, ovat tismalleen samanlaiset. 

Jos hiertää, ei sitä saa kiertää 

Jotkut kehitysaskeleet vaativat lakimuutoksia ja niihin vaikuttaminen on hidasta. Pikajuoksua ei ole Aster-projektissakaan luvassa, mutta suora vaikutuskanava kylläkin. Aamukahveilla halusimme herätellä ammattilaisia miettimään, rohkaista nostamaan esiin ja ehdottamaan uusia tuulia asioihin, jotka nyt hiertävät toistuvasti. Tilaisuuksista pidettiin ja jatkamme niitä nyt syksyllä yhdessä Pohjanmaan hyvinvointialueen kanssa. Ideamylly pyörii, mitä muuta voisimme tehdä kentän herättelemiseksi. 

Itselleni tuo kevään viimeinen kahvihetki ja alkukesän kirjerumba jäivät pyörimään mieleen. Tuntui hyvältä tulla lomalta takaisin töihin. Tällä projektilla on merkitystä. Teemme tärkeää työtä. Ja tästä tulee juuri niin hyvä, kuin omat ammattilaisemme ovat siitä valmiit tekemään. 

Hihat on kääritty.